افزایش قد کودک

چگونه با خوراکی ها قد کودک را بلندتر کنیم؟

قد بلند چیزی است که اکثر پدر و مادرها برای کودکانشان آرزو می کنند. قد بلند علاوه بر این که از ویژگی های خوب ظاهری محسوب می شود ، سبب افزایش اعتماد به نفس کودک هم می شود. پژوهشگران دریافته اند علاوه بر ژنتیک استفاده از روش تغذیه ای مناسب بر روی رشد قدی کودک نقش مستقیم دارد، یعنی میتواند سبب بلند قد تر شدن کودک و رسیدن به پتانسیل قدی منجر به ژنتیک شود و برعکس درصورتی که کودک برنامه غذایی بی کیفیتی داشته باشد، به اندازه قد لازم نمی رسد و از استانداردهای رشدی خود عقب می ماند.

ترکیبات موردنیاز برای بلند شدن قد کودکان:

ویتامین A:

باعث رشد و ساختن بافت ها و استخوان ها میشود و منابع غذایی مهم آن عبارت اند از شیر، تخم مرغ ، پنیر، سبزیجات نارنجی مانند هویج و کدوی حلوایی که هرچه نارنجی تر باشد دارای ویتامین A بیشتری است.

ویتامین c:

یکی از ویتامین های اساسی برای رشد و افزایش قد است. منبع مهم غذایی آن خانواده ی مرکبات است به طوری که 1لیوان آب پرتقال حدود120میلی گرم ویتامین ث دارد و چون پیش از مصرف حرارت نمی بیند، بنابراین کاملاً به بدن می رسد.

فسفر:

ساختار اصلی استخوان از کلسیم و فسفر است. فسفر بیشتر در موادغذایی حاوی پروتیین مانند گوشت سفید مانند ماهی و مرغ، لبنیات، تخم مرغ و بعضی حبوبات وجود دارد. تعادل مناسب میان دریافت کلسیم و فسفر می تواند سبب رشد قد شود.

ویتامین D:

ویتامین D دارای فواید و فواید فراوانی برای بدن است من جمله کمک به داشتن استخوان هایی سالم و بهبود عملکرد بدن. بطور کلی ویتامین D را میتوان از منابع طبیعی من جمله نور خورشید دریافت کرد. ویتامین D برای سلامتی بسیار اهمیت دارد.

منیزیم:

استفاده ان سبب افزایش تراکم استخوانی می شود. منیزیم محرک غده تیرویید برای ترشح هورمون کلسیتونین است. این هورمون ميزان کلسیم در خون و فعالیت سلول های استخوان ها را تنظیم می کند. باافزایش منیزیم درخون، ساخت و رشد طولی استخوان ها افزایش می یابد.

روی:

به طور کلی اندازه روی موجود در بدن ۲/۵- ۱/۵ گرم است که بخش قابل توجهی از این مقدار در بافت عضلانی، استخوان ها و کبد تجمع یافته و مقداری از آن هم در مو، ناخن و پوست است. در کشور ما کمبود روی شایع است و دیده شده کودکانی که کوتاهی قد تغذیه ای داشته اند با مکمل روی رشد بهتری نموده اند.

ویتامین K:

این ویتامین به بدن کمک می کند که یک پروتئین استخوان کاملاً کاربردی به نام استئوکلسین را بسازد. استئوکلسین با کمک این ویتامین و با اتصال مناسب املاح کلسیم و فسفر در استخوان باعث تقویت و استحکام بافت اسکلتی شده و با افزایش تراکم توده استخوان رشد استخوان ها را باعث می شود.

ویتامین های گروه B:

از بین ویتامین های گروه B ویتامین B1 و B2 در رشد قد و جلوگیری از کوتاهی قد نسبت به بقیه موثرتر هستند.

ماهی:

ماهی سرشار از ویتامین ب و پروتئین و اسید چرب امگا۳ که برای مغز مفید می گردید همینطور برای قلب هم موثر است. و از بیماری افسردگی جلوگیری می کند ماهی تن و سالمون برای کودکان بسیار مفید است. والدین میتوانند در هفته دو دفعه به کودک خود ماهی بدهند.

گوشت ها:

پروتئین موجود در گوشت ها هم میتواند در رشد قدی کودک مؤثر باشد میتوان در هفته یک یا دو وعده گوشت قرمز و یک یا دو وعده گوشت مرغ را در دستور غذایی کودک قرار داد.

ما در اینستاگرام

کلمات کلیدی: افزایش قد کودک، بلندتر کردن قد کودک، افزایش قد با خوراکی ها، قد مناسب کودک